Roztocze - rezerwat przyrody ''Szum"

Roztocze to malownicza kraina we wschodniej Polsce, porośnięta bezkresnymi lasami, słynąca z lessowych wąwozów, szumiących rzek i wielobarwnej mozaiki falistych pól. Dla mnie to miejsce szczególne, miejsce w którym czuję się jak w domu, choć nigdy tam nie mieszkałam. Stąd pochodzą wszyscy moi dziadkowie, tutaj urodził się i dorastał mój tata. Na Roztoczu są moje korzenie, od zawsze czułam wyjątkową więź z tym zakątkiem Polski. 

Odwiedziłam kilka zupełnie nowych dla mnie miejsc, jak również tych znajomych i spojrzałam na nie z innej perspektywy. 

Rezerwat przyrody Szum zajmuje wyjątkowe miejsce na przyrodniczej mapie Roztocza. Spoglądam na zdjęcia. Zewsząd otula mnie pachnący sosnowy las i kojący szmer potoku, a woda jest krystalicznie czysta. Szkoda, że nie możecie tego poczuć i usłyszeć. Natura żyje tu swoim rytmem. Rezerwat położony jest na terenie gminy Tereszpol. Ochronie podlega dwukilometrowy odcinek pomiędzy Góreckiem Kościelnym a Góreckiem Starym w dolinie rzeki Szum. Po obu stronach potoku biegnie oznakowana ścieżka dydaktyczna. Mnóstwo tu kładek, mostków, urokliwych mini wodospadów. 

Warto zatrzymać się w Górecku Kościelnym, które stanowi doskonałą bazę wypadową w głąb rezerwatu. W centrum wsi znajduje się bezpłatny parking. Jak sama nazwa wskazuje, jest to ważny ośrodek kultu religijnego na Roztoczu. Nad wsią góruje modrzewiowy kościół pw. św. Stanisława z XVIII wieku. Z kościoła do rezerwatu prowadzi wyjątkowa aleja dębowa, wzdłuż której rosną okazałe, kilkusetletnie drzewa o obwodach pni sięgających nawet 7,5 metra. Ciekawym przystankiem na trasie jest galeria sztuki, zlokalizowana pod gołym niebem, gdzie obejrzeć możesz starodawne sprzęty i narzędzia gospodarskie oraz zakupić pamiątki. Obiekt oferuje również pokoje gościnne do wynajęcia, a dokładne informacje znajdziesz tutajNa skraju rezerwatu, w otulinie Puszczy Solskiej znajduje się kolejne miejsce związane z kultem św. Stanisława - drewniana kapliczka ''na wodzie'' wybudowana na palach. W jej wnętrzu znajduje się barokowy ołtarz z XVIII wieku. W czasie odpustów i świąt liturgicznych trasa ta stanowi ważną drogę procesyjną dla pielgrzymów i turystów. Warto nadmienić, iż w 1968 roku kardynał Karol Wojtyła podarował tutejszej parafii relikwie biskupa Stanisława.

Dziś Górecko Kościelne zamieszkuje zaledwie 49 osób. Wieś powstała w 1582 roku, a następnie włączono ją w skład Ordynacji Zamojskiej. W 1682 miało miejsce objawienie biskupa Stanisława. W czasie II wojny światowej na tym terenie toczyły się ciężkie walki z wojskami niemieckimi.


















Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Szlak z Barda Śląskiego na Kłodzką Górę - kolejny szczyt Korony Gór Polski zdobyty

Rumunia - po drugiej stronie lasu

Trekking na Kaukazie - moje ulubione górskie kadry