Weekend w ''stolicy światła'' - Paryż i jego prawa autorskie

To mój drugi raz w Paryżu. I choć staram się nie powracać w te same miejsca, to mam przeczucie, że pewnego dnia ponownie przespaceruję się gdzieś nad malowniczą Sekwaną. Poza tym prawda jest taka, że poza kilkoma ''klasykami'' nie zwiedziłam zbyt wiele. Nie byłam też w Luwrze, bo spędzając tu jedynie weekend zawsze szkoda mi było czasu na stanie w kolejce. 

La ville lumièreParyż to bezsprzecznie miasto miliona świateł. Z początku powód był prozaiczny i nie miał nic wspólnego z romantyzmem. Nazwa ta funkcjonuje bowiem już od XVII wieku, kiedy to stworzono imponujący system oświetlenia paryskich ulic w celu poprawy bezpieczeństwa mieszkańców. 

Współcześnie nocą podziwiać możemy okraszone światłem ulice, mosty i zabytki. Oczywiście najbardziej spektakularna jest iluminacja wieży Eiffla, zaś w mediach społecznościowych pod hashtagiem #parisbynight znajdziemy miliony zdjęć turystów fotografujących się na jej tle. Ja również takie zdjęcia posiadam, ale nie mogę ich tutaj pokazać. Dlaczego? Bo wówczas naruszyłabym prawa autorskie twórcy oświetlenia wieży i byłoby to zwyczajnie nielegalne. 

Unijna dyrektywa z 2001 r. przyznaje prawo do fotografowania obiektów architektonicznych znajdujących się w przestrzeni publicznej oraz do rozpowszechniania tych zdjęć bez zgody ich twórców. Nazywamy to wolnością panoramy lub prawem krajobrazu. Dyrektywa dopuszcza jednak możliwość, aby poszczególne państwa mogły wprowadzić restrykcje dotyczące utrwalania i publikowania fotografii architektury. Jednym z nich jest Francja. 

Wykorzystanie wizerunku wieży Eiffla z nocną iluminacją świetlną bez zgody stanowi naruszenie praw autorskich i jest zagrożone grzywną oraz karą pozbawienia wolności do lat trzech. Oświetlenie zostało stworzone w 1985 r. przez Pierre'a Bideau i jego prawo autorskie jeszcze nie wygasło (prawo autorskie trwa przez całe życie twórcy i 70 lat po jego śmierci). Jeżeli więc chcielibyśmy legalnie sfotografować wieżę nocą, należałoby uzyskać pozwolenie od Stowarzyszenia ds. Eksploatacji wieży Eiffla. 













Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Szlak z Barda Śląskiego na Kłodzką Górę - kolejny szczyt Korony Gór Polski zdobyty

Rumunia - po drugiej stronie lasu

Trekking na Kaukazie - moje ulubione górskie kadry